2ο Πανελλήνιο Συνέδριο
Συλλόγου Γονέων παιδιών με δυσλεξία & μαθησιακές Δυσκολίες Θες/νίκης & Β. Ελλάδος
Θέμα: «Μαθησιακές δυσκολίες: Όταν τα μαθήματα ορίζουν τα συναισθήματα»
15-16 Μαρτίου 2008 – Δ.Ε.Θ «Νικόλαος Γερμανός»
Ο Σύλλογος Γονέων Παιδιών με Δυσλεξία στην προσπάθεια του να πρωτοπορεί στην ενημέρωση εκπαιδευτικών και γονέων, ανακοινώνει το 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο που θα πραγματοποιηθεί στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης στο Περίπτερο «Νικόλαος Γερμανός» στην «Αίθουσα Α» το Σάββατο 15 Μαρτίου και την Κυριακή 16 Μαρτίου 2008.
Σάββατο 15 Μαρτίου, εισηγητές είναι από την Αμερική, ο κ. Mark J. Cooper, Καθηγητής του Τμήματος Προσχολικής Ηλικίας και Ειδικής Αγωγής στο University of Central Arkansas, η εισήγησή έχει θέμα «Στρατηγικές που βοηθούν τα παιδιά να πιστέψουν ότι μπορούν, να τα καταφέρουν». Από την Μ. Βρετανία, ο κ. Rod Nicholson Καθηγητής Ψυχολογίας και Κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών στο Πανεπιστήμιο του Sheffield στην Αγγλία, η εισήγησή του έχει τίτλο «Κατανοώντας και ανιχνεύοντας την δυσλεξία»
Τα θέματα προσαρμογής διδασκαλίας θα αναλυθούν από Έλληνες επιστήμονες και εκπαιδευτικούς. Έτσι λοιπόν ακολουθούν εισηγήσεις σχετικά με τον ρόλο του εκπαιδευτικού και την ψυχολογία παιδιών και εφήβων με μαθησιακές δυσκολίες από την Λιβανίου Ελένη και κ. Πολυχρονοπούλου Σταυρούλα εκπαιδευτικές ψυχολόγοι.
Την Κυριακή οι εισηγήσεις θα έχουν θέμα την πρώιμη παρέμβαση που έχει σαν στόχο την ανάπτυξη της φωνημικής επίγνωσης από την κ. Κολαρά Πέπη, ειδική παιδαγωγό και την κ Μουζάκη Αγγελική εκπαιδευτική ψυχολόγο.
Συνεχίζουμε με κατανόηση κειμένων και μεθόδους διδασκαλίας ορθογραφίας θα αναλυθούν από την κ. Αντωνίου Φαίη, εκπαιδευτική ψυχολόγο και την Τσεσμελή Στέλλα, ψυχολόγο.
Ακολουθεί προσαρμογή διδασκαλίας
1. Αγγλικών με πρακτικά παραδείγματα από την κ. Παππά Αγγελική, ειδικευμένη καθηγήτρια Αγγλικών και ειδική παιδαγωγό.
2. Φυσικής από τον κ. Γρηγοριάδη Ιωάννη, φυσικό και διδασκαλίας φυσικών επιστημών από την κ. Βεκύρη Ιωάννα, εκπαιδευτικό με ειδίκευση στις νέες τεχνολογίες, επιμορφώτρια καθηγήτρια σε προγράμματα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στις Μαθησιακές Δυσκολίες.
3. Μαθηματικών από την κ. Van Der Awaeraer Χριστίνα, ψυχολόγο και τον κ. Δεληκανλή Παναγιώτη, μαθηματικό.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Σάββατο 15 Μαρτίου
09.30-10.00 ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗ
10.00-10.15 ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ
10.15-10.30 ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ
10.30-10.45 ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ
ΕΝΟΤΗΤΑ 1
Συντονιστής: ΣΙΔΕΡΙΔΗΣ Γ.
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ
10.45-11.00 LEARNING DISABILITIES WORLDWIDE, Σιδερίδης Γιώργος
11.00-12.30 Στρατηγικές που βοηθούν τα παιδιά να πιστέψουν ότι μπορούνκαι να τα καταφέρουν, Mark Cooper
12.30-13.15 ΣΥΖΗΤΗΣΗ
13.15-14.30 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ ΦΑΓΗΤΟ ΚΑΦΕ
ΕΝΟΤΗΤΑ2
Συντονιστής ΣΙΔΕΡΙΔΗΣ Γ.
ΔΥΣΛΕΞΙΑ:ΚΑΤΑΝΟΩ ΚΑΙ ΑΝΙΧΝΕΥΩ
14.30-16.00 Κατανοώντας και ανιχνεύοντας τηνΔυσλεξία, Rod Nicholson
16.00-16.30 ΣΥΖΗΤΗΣΗ
16.30-17.00 ΚΑΦΕΣ
ΕΝΟΤΗΤΑ 3
Συντονίστρια ΤΣΙΒΙΝΙΚΟΥ ΣΩΤΗΡΙΑ
ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
17.00-17.30 Συναισθηματικές ανάγκες παιδιών, εφήβων και ενηλίκων με δυσλεξία, Σταυρούλα Πολυχρονοπούλου, καθηγήτρια ειδικής αγωγής και ψυχολογίας. Πανεπιστημίου Αθηνών
17.30-18.00 Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στα σύγχρονα εκπαιδευτικά
συστήματα: ενσωμάτωση των παιδιών με δυσκολίες, Λιβανίου Ελένη
18.00-18.30 ΣΥΖΗΤΗΣΗ
Κυριακή 16 ΜΑΡΤΙΟΥ
09.00-09.30 Προσέλευση
09.30-09.45 Χαιρετισμός κ. Παντελιάδου
09.45-10.00 Διατροφή και μαθησιακές δυσκολίες
ΕΝΟΤΗΤΑ 4
Συντονίστρια ΠΑΝΤΕΛΙΑΔΟΥ ΣΟΥΖΑΝΑ
ΠΡΩΙΜΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
10.00-10.30 Φωνολογική Επίγνωση
Μαθαίνω να γράφω και ναδιαβάζω παίζοντας ..., Κολαρά Ευτέρπη
10.30-11.00 Στρατηγικές για την ανάπτυξη της φωνημικής επίγνωσης στα παιδιά, Μουζάκη Αγγελική
11.00-11.30 ΣΥΖΗΤΗΣΗ
11.30-12.00 ΚΑΦΕΣ
ΕΝΟΤΗΤΑ 5
Συντονίστρια ΡΑΠΤΗ ΑΓΑΘΗ
ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗΝ ΓΛΩΣΣΑ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ
12.00-12.30 Κατανοώ ό,τι διαβάζω και διαβάζω ό,τι κατανοώ, Αντωνίου Φαίη
12.30-13.00 Εκπαιδευτικές παρεμβάσεις για την ορθογραφία μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες: μια μελέτη ατομικών περιπτώσεων, Τσεσμελή Στυλιανή
13.00-13.30 ΣΥΖΗΤΗΣΗ
13.30-14.30 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ ΚΑΦΕΣ ΦΑΓΗΤΟ
ΕΝΟΤΗΤΑ 6
Συντονιστής ΜΑΝΙΑΚΑΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ
ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΑ ΑΓΓΛΙΚΑ
14.30-15.00 OneSize Does Not Fit All: Inclusion Strategies for Teaching English as a Foreign Language to Children with Dyslexia and Special Educational Needs, ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΑΠΠΑ
15.00-15.30 ΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΕΝΟΤΗΤΑ7
ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
15.30-16.00 Προσαρμογές διδασκαλίας ΦυσικώνΕπιστημών για μαθητές με Μ.Δ. στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση: Επιλογές εκπαιδευτικών κατά τη διάρκεια και μετά τη συμμετοχή τους σε πρόγραμμα εξειδίκευσης, Βεκύρη Ιωάννα
16.00-16.30 Εποπτικά μέσα διδασκαλίας φυσικής, Γρηγοριάδης Γιάννης
16.30-17.00 ΣΥΖΗΤΗΣΗ
17.00-17.30 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ ΚΑΦΕ
ΕΝΟΤΗΤΑ 8
ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
17.30-18.00 Η γλώσσα των μαθηματικών, Van Der Awaeraer Χριστίνα
18.00-18.30 Ο ρόλος των γεωμετρικών αναπαραστάσεων στην απόδειξη αλγεβρικών ταυτοτήτων, Δεληκανλής Παναγιώτης
18.30-19.00 ΣΥΖΗΤΗΣΗ – ΛΗΞΗ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΛΗΨΕΣ
ENOTHTA 1
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ
Στρατηγικές που βοηθούν τα παιδιά να πιστέψουν ότι μπορούν και να τα καταφέρουν, Mark Cooper
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Mark J. Cooper είναι Καθηγητής του Τμήματος Προσχολικής Ηλικίας και Ειδικής Αγωγής στο University of Central Arkansas. Έχει αρθρογραφήσει σε πληθώρα πανεπιστημιακών περιοδικών διεθνούς κύρους σχετικά με τις μαθησιακές δυσκολίες. Τελευταία, ο Δρ. Cooper έχει δημοσιεύσει ένα βιβλίο με τίτλο «Αποφασισμένοι να βοηθήσουμε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες να επιτύχουν» που έχει κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Learning Disabilities Worldwide, Inc.
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Στην παρούσα ομιλία ο Dr. Mark J. Cooper θα παρουσιάσει στρατηγικές που θα βοηθήσουν μαθητές που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες να επιτύχουν. Οι στρατηγικές αυτές μπορούν να εφαρμοσθούν τόσο στη σχολική τάξη όσο και στη μελέτη των σχολικών μαθημάτων στο σπίτι και είναι χρήσιμες σ’ εκπαιδευτικούς και γονείς. Ο Dr. Mark J. Cooper με τη φράση «Μπορώ και Θέλω» δίνει ελπίδα σε όλους τους απογοητευμένους μαθητές και υποδεικνύει πως με κατάλληλους τρόπους μπορούν να τα καταφέρουν.
ΕΝΟΤΗΤΑ 2
ΔΥΣΛΕΞΙΑ: ΚΑΤΑΝΟΩ ΚΑΙ ΑΝΙΧΝΕΥΩ
Κατανοώντας και ανιχνεύοντας την δυσλεξία, Rod Nicholson
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Rod Nicolson είναι Καθηγητής Ψυχολογίας και Κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών στο Πανεπιστήμιο του Sheffield στην Αγγλία. Έχει δημοσιεύσει πάνω από 100 άρθρα που αφορούν τη δυσλεξία και έχει κατασκευάσει ένα διαγνωστικό εργαλείο σχετικά με τη δυσλεξία για παιδιά από τριών ετών έως και ενήλικες. Το 2001 διετέλεσε πρόεδρος του 5ου Διεθνούς Συνεδρίου της British Dyslexia Association.
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Στην παρούσα ομιλία αρχικά θα τονιστεί το πόσο σημαντικό είναι, να κατέχει κανείς ένα δυνατό θεωρητικό υπόβαθρο στον τομέα της δυσλεξίας, πριν επιχειρήσει να ασχοληθεί με τη διάγνωση της και την παροχή βοήθειας τόσο σε παιδιά όσο και σε ενήλικες που έχουν δυσλεξία. Κατόπιν θα παρουσιασθεί η θεωρία του Rod Nicolson (ομιλητής) τόσο για τις δυνατότητες όσο και τις δυσκολίες των δυσλεκτικών ατόμων. Η συγκεκριμένη θεωρία υποστηρίζει πως βασικός πυρήνας των προβλημάτων που παρουσιάζουν τα άτομα με δυσλεξία είναι ο τρόπος που επιτελείται η διαδικασία της μάθησης. Μέσα από την ανάλυση της παραπάνω θεωρίας γίνονται κατανοητά πολλά από τα διφορούμενα και πολλές φορές αντικρουόμενα ευρήματα και τονίζεται η σχέση μεταξύ της δυσλεξίας και άλλων μαθησιακών διαταραχών όπως της ελλειμματικής προσοχής, της δυσπραξίας και της ειδικής γλωσσικής διαταραχής.
ΕΝΟΤΗΤΑ 3
ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Συναισθηματικές ανάγκες παιδιών, εφήβων και ενηλίκων με δυσλεξία,
Σταυρούλα Πολυχρονοπούλου, Καθηγήτρια ειδικής αγωγής και ψυχολογίας, Πανεπιστημίου Αθηνών
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Η κυρία Σταυρούλα Πολυχρονοπούλου είναι καθηγήτρια ειδικής αγωγής και ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει σπουδάσει ειδική αγωγή και ψυχολογία για δέκα συνεχή χρόνια στα πανεπιστήμια Hartvard και Connecticut των ΗΠΑ. Έχει ειδικευτεί σε θέματα ειδικών μαθησιακών δυσκολιών, νοητικής καθυστέρησης και προβλημάτων συμπεριφοράς (συναισθηματικές δυσκολίες, διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές). Έχει εργαστεί σε όλη τη γκάμα της ειδικής αγωγής (ειδικό σχολείο, ειδική επαγγελματική σχολή, τμήμα ένταξης, σχολείο σε παιδιατρικό νοσοκομείο, παράλληλη στήριξη, κ.ά.). Έχει γράψει τέσσερα βιβλία και τέσσερις μονογραφίες κι έχει δημοσιεύσει άρθρα σε ελληνικά και ξένα περιοδικά. Έχει λάβει μέρος ως ομιλήτρια σε 130 συνέδρια, σεμινάρια και ημερίδες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Οι μαθησιακές δυσκολίες στο γραπτό λόγο (ανάγνωση, γραφή, ορθογραφία, αριθμητική) αποτελούν το βασικότερο (άν όχι το μοναδικό) παράγοντα στο σχεδιασμό υποστηρικτικών προγραμμάτων στη χώρα μας, για μαθητές με δυσλεξία. Η διεθνής έρευνα και εμπειρία εν τούτοις, τονίζει την ύπαρξη παραγόντων υψηλής επικινδυνότητας στη ζωή του δυσλεκτικού ατόμου που διαμορφώνουν το συναισθηματικό προφίλ του και επηρεάζουν αρνητικά τη ψυχοσυναισθηματική του εξέλιξη, τις επιλογές και τη συμπεριφορά του. Στην ομιλία αυτή συζητούνται η φύση, η εξέλιξη και οι επιπτώσεις που έχουν στη συμπεριφορά του ατόμου οι βασικότεροι από τους εν λόγω παράγοντες που εκδηλώνουν τα παιδιά, οι έφηβοι και οι ενήλικες με δυσλεξία. Κι ενώ η διεθνής έρευνα τονίζει ότι το συναισθηματικό προφίλ συχνά διαφοροποιείται και βελτιώνεται με το πέρασμα των χρόνων και την ωρίμανση του ατόμου, ωστόσο αποκαλύπτει ότι οι συναισθηματικοί παράγοντες αξάνουν τις δυσκολίες εκείνες που εμποδίζουν συνήθως τον άνθρωπο να επιτύχει τους στόχους και τα όνειρά του. Αν και τα περισσότερα άτομα με δυσλεξία έχουν εξαιρετικές ικανότητες σε συκεκριμένους τομείς, στην ομιλία αυτή τονίζεται η αναγκαιότητα μιας ολιστικής προσέγγισης σε σχέση με την υποστήριξη, έτσι ώστε να εκτιμηθούν και να ικανοποιηθούν οι συναισθηματικές τους ανάγκες, αρχικά στο χώρο του σχολείου, και αργότερα, στο χώρο της εργασίας.
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα: ενσωμάτωση των παιδιών με δυσκολίες, Λιβανίου Ελένη
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Η Ελένη Λιβανίου είναι Εκπαιδευτικός Ψυχολόγος με Διδακτορικό στη γνωστική και κοινωνική ψυχολογία από το πανεπιστήμιο του Sussex/Αγγλία.
Σπούδασε κι εργάστηκε στην Αγγλία μέχρι το 1991. Στην Αθήνα συνεργάζεται με το Καποδιστριακό Παν. Αθηνών και με το πανεπιστήμιο Θεσσαλίας σαν εξωτερικός συνεργάτης σε επιμορφωτικά σεμινάρια εκπαιδευτικών Α'θμιας και Β'θμιας εκπαίδευσης. Μέχρι το 2002 δίδασκε σε έκτακτα προγράμματα του Παν. του Sussex στην Αγγλία και τώρα συνεργάζεται με το Nottingham Trent Παν. της |Αγγλίας - υπεύθυνη του προγράμματος Μάστερ (συνδιδασκαλία με τους καθηγητές του Πανεπιστημίου της Αγγλίας) εδώ στην Ελλάδα με τον όμιλο ΤΗΑCE. Από το 1994 συνεργάζεται στενά με το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου και τον
Παγκύπριο Σύλλογο Δυσλεξίας στην επιμόρφωση και υλοποίηση προγραμμάτων για την εκπαίδευση εκπαιδευτικών και σχολικών ψυχολόγων. Είναι υπεύθυνη (από το 1995) του τμήματος Μαθησιακών Δυσκολιών της Ειδικής Διαγνωστικής, Θεραπευτικής και Ερευνητικής Μονάδας "Σπύρος Δοξιάδης - Έρευνα για το Παιδί".
Οι κύριες ασχολίες της είναι η διάγνωση των Μ.Δ., η συμβουλευτική γονιών κι εφήβων, υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και παρακολούθηση τάξεων σε σχολεία, η επιμόρφωση εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων στον κρατικό και ιδιωτικό χώρο και η έρευνα. Έχει λάβει μέρος σε πολυάριθμα πανελλαδικά και διεθνή συνέδρια παρουσιάζοντας τ' αποτελέσματα των άλλοτε ομαδικών κι άλλοτε ατομικών ερευνών της (σε θέματα που πάντα αφορούν στις Μ.Δ. ή/και στα προβλήματα συμπεριφοράς). Το ερευνητικό της έργο και η εμπειρία της στο χώρο της εκπαίδευσης - στον διπλό ρόλο του μάχιμου εκπαιδευτικού και εκπαιδευτικού ψυχολόγου -συνοψίζονται στο βιβλίο της " Μαθησιακές δυσκολίες και προβλήματα συμπεριφοράς στη κανονική τάξη"(2004).
ΠΕΡΙΛHΨΗ
Μεγάλος αριθμός παιδιών με σοβαρές και ήπιες μαθησιακές και συμπεριφορικές δυσκολίες παρακολουθούν και διδάσκονται μέσα στη κανονική τάξη. Τα παιδιά αυτά με δυσλεξία, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ), διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (ΔΑΔ), προβλήματα λόγου, οριακής/υψηλής νοημοσύνης και προβλήματα συμπεριφοράς χρειάζονται ειδική αντιμετώπιση από εκπαιδευτικούς οι οποίοι συχνά ανησυχούν και προβληματίζονται για το ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να τα διδάξουν. Οι σύγχρονες εκπαιδευτικές πρακτικές γίνονται συνεχώς όλο και περισσότερο "παιδοκεντρικές" συμπληρώνοντας,
βελτιώνοντας και ενίοτε "ανατρέποντας" συμβατικές και αποδεκτές μέχρι σήμερα τεχνικές και διδακτικές προσεγγίσεις. Υπάρχει μεγάλη ανάγκη για ενημέρωση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών οι οποίοι είναι φυσικό να αισθάνονται απροετοίμαστοι ν' αντιμετωπίσουν σωστά την ποικιλομορφία των προβλημάτων που παρουσιάζονται μέσα στη κανονική τάξη. Επομένως στη διερεύνηση των σωστών κωδικών εκπαίδευσης χρειάζεται να ληφθούν υπόψη οι παράγοντες που αφορούν όχι μόνο το παιδί αλλά και το σχολείο - το σχολείο σαν χώρος βιωματικός με το "εκπαιδευτικό" του υλικό και με τα «αόρατα» μηνύματα που συνάδει αυτό το πλαίσιο. Όσοι ασχολούνται με την εκπαίδευση πρέπει να δεχτούν ότι η μάθηση είναι μια δυαδική σχέση όπου το τι μαθαίνει το παιδί και πως το μαθαίνει γίνεται πάντα σε συνάρτηση με τον εκπαιδευτικό (κι ότι συνεπάγεται σ' αυτή την έννοια : γνώσεις, προσωπικότητα, κουλτούρα, αξίες, κλπ).
ΚΥΡΙΑΚΗ 16 ΜΑΡΤΙΟΥ 2008
ΕΝΟΤΗΤΑ 4
ΠΡΩΙΜΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
Φωνολογική Επίγνωση
Μαθαίνω να γράφω και να διαβάζω παίζοντας ..., Κολαρά Ευτέρπη
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Η Ευτέρπη Κολαρά, είναι απόφοιτος του Παιδαγωγικού Τμήματος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στο Freie University in Berlin στη Γερμανία με κατεύθυνση «Μαθησιακά προβλήματα – Διαταραχές λόγου – Προβλήματα συμπεριφοράς». Επίσης μετεκπαιδεύτηκε στη «Χρήση Νέων τεχνολογιών σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες» στο Loyola University στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Συνεργάστηκε ως επιστημονικός συνεργάτης με την Γ΄ πανεπιστημιακή κλινική του νοσοκομείου Αχέπα. Δίδαξε σε σχολές Γονέων διαφόρων δήμων και οργάνωσε βιωματικά σεμινάρια που αφορούν την κατάκτηση της γραφής και της ανάγνωσης Επίσης, πραγματοποιεί ομιλίες σε σχολεία και φορείς όπου παρουσιάζει θέματα της ειδικότητάς της.
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η κατάκτηση της γραφής και της ανάγνωσης αποτελεί αδιαμφισβήτητα προαπαιτούμενο για την επιτυχία στη σχολική μάθηση και την εξέλιξη του σύγχρονου ανθρώπου. Δυσκολίες στην κατάκτηση αυτών των δεξιοτήτων, δύναται να καλλιεργήσουν μια αρνητική σχέση με το γραπτό λόγο που θα συνοδεύει το άτομο σε όλη τη διάρκεια της ζωής του.
Εύλογα επομένως προκύπτει το ερώτημα, ποιοι παράγοντες στα πρώτα στάδια της επαφής του παιδιού με τη γραφή και την ανάγνωση, παίζουν σημαντικό ρόλο, προκειμένου η όλη διαδικασία της κατάκτηση του γραπτού λόγου, να πραγματοποιηθεί ευχάριστα κι αβίαστα.
Στα πλαίσια της μελέτης αυτών των παραγόντων και της έγκαιρης διάγνωσης πιθανών δυσκολιών, το επίπεδο της Φωνολογικής Επίγνωσης που κατέχει κάθε παιδί κρίνεται ιδιαίτερης σημασίας για να μάθει να γράφει και να διαβάζει, καθώς ελλείψεις στη γλωσσολογική αυτή δεξιότητα, μπορεί και να σηματοδοτούν την εμφάνιση πιθανών μαθησιακών δυσκολιών στο μέλλον. Στην παρούσα ομιλία, θ’ αναλυθεί η έννοια της Φωνολογικής Επίγνωσης, θα περιγραφεί η εξελικτική της πορεία και θα παρουσιασθούν τα κριτήρια που χρησιμοποιούνται για την ακριβή μέτρησή της προκειμένου να έχουν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα οι δραστηριότητες Φωνολογικής Επίγνωσης που θα προταθούν στη συνέχεια και μπορούν να εφαρμοσθούν από εκπαιδευτικούς και γονείς.
Στρατηγικές για την ανάπτυξη της φωνημικής επίγνωσης στα παιδιά, Μουζάκη Αγγελική
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Η Α. Μουζάκη είναι Εκπαιδευτική Ψυχολόγος ειδικευμένη σε θέματα αξιολόγησης και παρέμβασης των αναγνωστικών δυσκολιών. Έχει εικοσαετή επαγγελματική εμπειρία σε σχολεία της Ελλάδας και των ΗΠΑ (σαν εκπαιδευτικός, σχολικός σύμβουλος και ψυχολόγος). Εργάστηκε για 5 περίπου χρόνια σαν ερευνήτρια και διοργανωτής επιμορφωτικών προγραμμάτων για εκπαιδευτικούς στο Παιδιατρικό τμήμα της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Τέξας (Center for Academic & Reading Skills). Σήμερα διδάσκει στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπ/σης (407/1980) και στο Διδασκαλείο Ειδικής Αγωγής του Παν/μιου Κρήτης.
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η εκμάθηση της ανάγνωσης απαιτεί σύνθετες γνωστικές, γλωσσικές και μεταγλωσσικές διεργασίες, η κατάκτηση των οποίων πραγματοποιείται τυπικά στα προσχολικά χρόνια. Για να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά ότι οι λέξεις του προφορικού λόγου εκφέρουν όχι μόνο σημασίες, αλλά και συλλαβές και φωνήματα πρέπει να βοηθηθούν με συστηματικό τρόπο στο σπίτι και στο σχολείο. Η εισήγηση περιλαμβάνει την περιγραφή διδακτικών δραστηριοτήτων που αποσκοπούν στην υποστήριξη των μικρών μαθητών έτσι ώστε να οργανώσουν όλες τις γλωσσικές τους εμπειρίες για τη μετάβαση σ’ αυτό το μεταγλωσσικό πεδίο γνώσης.
ΕΝΟΤΗΤΑ 5
ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ - ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ
Κατανοώ ό,τι διαβάζω και διαβάζω ό,τι κατανοώ, Αντωνίου Φαίη
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Φαίη (Φωτεινή) Αντωνίου
Πτυχίο Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής – Ψυχολογίας (Κατεύθυνση Ψυχολογίας) Φιλοσοφική σχολή, Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Μεταπτυχιακό στην Ειδική Αγωγή και Ψυχολογία, Πανεπιστήμιο Αθηνών. Διδακτορικό στην Εκπαιδευτική Ψυχολογία, Goethe University Frankfurt, Γερμανία.
Διδάσκουσα στις Μαθησιακές Δυσκολίες στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και στο Μαράσλειο Διδασκαλείο (Αθήνα).
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η εξασφάλιση ενός εκπαιδευτικού πλαισίου που συμβάλει τόσο στην ενίσχυση της αναγνωστικής κατανόησης των μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες όσο και στην ενεργό συμμετοχή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία, αποτελεί έναν από τους βασικότερους στόχους της διδασκαλίας. Χωρίς τη σαφή διδασκαλία γνωστικών και μεταγνωστικών στρατηγικών οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες αδυνατούν να κατανοήσουν ό,τι διαβάζουν, ενώ η χαμηλή τους αναγνωστική αυτο-αποτελεσματικότητα τους οδηγεί στην έλλειψη αναγνωστικού ενδιαφέροντος με αποτέλεσμα να αδιαφορούν για ό,τι δεν κατανοούν. Στην παρούσα εργασία γίνονται αναφορές στις αποτελεσματικές διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές που ενισχύουν την αναγνωστική κατανόηση και το αναγνωστικό ενδιαφέρον των μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες στο πλαίσιο της γενικής τάξης και επομένως και το αυτοσυναίσθημά τους. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο ρόλο του εκπαιδευτικού στη βελτίωση της αναγνωστικής επίδοσης των μαθητών και στους τρόπους προσαρμογής της διδακτικής του παρέμβασης με σκοπό την εξασφάλιση του ενδιαφέροντος για το αναγνωστικό αντικείμενο όλων των μαθητών της τάξης του, με ή χωρίς Μαθησιακές Δυσκολίες.
Εκπαιδευτικές παρεμβάσεις για την ορθογραφία μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες: μια μελέτη ατομικών περιπτώσεων, Τσεσμελή Στυλιανή
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Η Τσεσμελή Στυλιανή είναι απόφοιτος του Τμήματος Φιλοσοφίας- Παιδαγωγικής –Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Παρακολούθησε στο ίδιο Πανεπιστήμιο το Μεταπτυχιακό Επίπεδο Σχολικής Ψυχολογίας με δευτερεύοντα αντικείμενα: Γνωστική και Κλινική Ψυχολογία. Το 1994 έλαβε με υποτροφία του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.) μεταπτυχιακό δίπλωμα (Μ.Ed.) στην Ειδική Αγωγή στο Πανεπιστήμιο του Manchester (Centre for Educational Guidance and Special Needs) της Μ. Βρετανίας. Το 2003 ανακηρύχθηκε διδάκτωρ του Τμήματος Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Dundee της Σκωτίας με επόπτη τον καθηγητή της Γνωστικής Ψυχολογίας Prof. P.H.K. Seymour. Είναι μέλος (μετά από κρίση) της Βρετανικής Ένωσης Ψυχολόγων (BPS) καθώς και της Βρετανικής Ένωσης Δυσλεξίας (BDA) και Διεθνούς Ένωσης Δυσλεξίας (I.D.A., Η.Π.Α). Έχει άδεια ασκήσεως Ψυχολόγου (Αρ. Πρωτ. 24/15456). Έχει διδάξει κατά τα ακαδ. έτη 2003-05 (με βάση το Π.Δ. 407/80) το γνωστικό αντικείμενο της Ειδικής Αγωγής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου και κατά τα ακαδ. έτη 2006-08 το γνωστικό αντικείμενο της Σχολικής Ψυχολογίας στο ίδιο πανεπιστήμιο. Έχει δημοσιεύσει άρθρα σε διεθνή και ελληνικά περιοδικά και έχει λάβει μέρος σε ελληνικά/ διεθνή συνέδρια. Τα επιστημονικά και κλινικά της ενδιαφέροντα αφορούν στη διάγνωση, την εκπαιδευτική αντιμετώπιση και συμβουλευτική μαθητών με αναπτυξιακή δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες.
ΒΡΥΟΥΛΩΝ 8, ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ,55132 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Τηλ.: (2310) 444-842,Κιν.: (693) 7284581
E-MAIL: STSESMELI@RHODES.AEGEAN.GR
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Οι αναντιστοιχίες στον φωνολογικό κώδικα μιας γλώσσας αποτελούν συνήθως πηγή αναγνωστικών και ορθογραφικών προβλημάτων για τους μαθητές κατά τη διάρκεια της πρώϊμης σχολικής περιόδου, αλλά και για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες (Seymour, Aro & Erskine, 2003. Ziegler & Goswami, 2005). Οι μαθητές όμως με μαθησιακές δυσκολίες παρουσιάζουν σοβαρότερες δυσκολίες στην ορθογραφία, οι οποίες εξακολουθούν να είναι παρούσες καθ’όλη τη διάρκεια της σχολικής τους φοίτησης, ακόμη και μέχρι την ενηλικίωση (Critchley, 1981. Hoien & Lundberg, 2000). Οι διδακτικές προσεγγίσεις στην εκμάθηση της ορθογραφίας αφορούν κατά κύριο λόγο τη γνώση του γραφο-φωνημικού συστήματος της γλώσσας. Επίσης, μπορεί να περιλαμβάνουν ολιστικές τεχνικές που βασίζονται στη χρήση της οπτικής απομνημόνευσης λεξικών τμημάτων, κυρίως για λέξεις μη φωνολογικά ομαλές. Η έρευνα που αφορά την επίδραση της μορφο-συντακτικής γνώσης στην ανάπτυξη της ορθογραφικής ικανότητας είναι σχετικά πρόσφατη (Nunes & Bryant, 2006. Τσεσμελή & Seymour, 2007). Η παρούσα μελέτη στοχεύει να εξετάσει σε ποιό βαθμό η άσκηση στη μορφολογική αποκωδικοποίηση των λέξεων θα οδηγούσε σε βελτίωση της ορθογραφίας τεσσάρων μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες. Η εκπαιδευτική παρέμβαση βοήθησε τους μαθητές να βελτιώσουν σημαντικά την επίδοσή τους στο σύνολο των λέξεων και στον αριθμό των καταλήξεων, παρά το σύντομο χρονικό διάστημα τους. Η έμφαση στην ιεραρχική δομή των λέξεων και στις λεξικές οικογένειες φαίνεται να δημιουργεί μια βαθύτερη ενσυναίσθηση της δομής των λέξεων, που μαζί με την κατάλληλη ορθογραφική άσκηση, βοηθά στη βελτίωση της ορθογραφίας. Επίσης, οι μέθοδοι αυτές σε συνδυασμό με τις τεχνικές εγχρωματισμού που δίνουν έμφαση στις ξεκάθαρες δομές, βοηθούν στην καλύτερη αποκωδικοποίηση των μορφημάτων και των μορφολογικών κανόνων, που τόσο ανάγκη έχουν οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, και που θα ωφελούνταν καθόλου ή ελάχιστα από την απλή απομνημόνευση των γραμματικών κανόνων. Τέτοιες μελέτες έχουν σημαντικές προεκτάσεις για το σχεδιασμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων, όπου οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να ωφεληθούν μέσα από στρατηγικές μορφολογικής αποκωδικοποίησης, αμέσως μετά τη στοιχειώδη εκμάθηση της φωνολογικής αποκωδικοποίησης που αποτελεί το θεμέλιο λίθο στην κατάκτηση της πρώτης ανάγνωσης και γραφής.
ΕΝΟΤΗΤΑ 6
ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΑ ΑΓΓΛΙΚΑ
"One Size Does Not Fit All: Inclusion Strategies for Teaching English as a Foreign Language to Children with Dyslexia and Special Educational Needs”, Αγγελική Παππά
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
BA English Literature
MΕd Inclusion and Special Educational Needs
angela.pappas@yahoo.gr
Η κ. Αγγελική Παππά είναι Καθηγήτρια Αγγλικών - Ειδική Παιδαγωγός, με εξειδίκευση στιs δυσκολίες λόγου και γλώσσας καθώς επίσης στα συμπεριφοριστικά προβλήματα. Είναι πτυχιούχος Αγγλικής Φιλολογίας με μεταπτυχιακές σπουδές στο πανεπιστήμιο του Birmingham (Med Inclusion and Special Educational Needs) και εργασιακή διδακτική εμπειρία 13 ετών σε διαφορετικούς εκπαιδευτικούς χώρους. Τα τελευταία 3 χρόνια διδάσκει Αγγλικά αποκλειστικά σε παιδιά με δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές ανάγκες, ενώ παράλληλα είναι εισηγήτρια σε διάφορα σεμινάρια που αφορούν στην διδασκαλία της Αγγλικής γλώσσας σε παιδιά με ειδικές μαθησιακές ανάγκες, που έχουν για μητρική γλώσσα την ελληνική.
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Τεχνικές διδασκαλίας τις οποίες ο κάθε εκπαιδευτικός χωρίς ιδιαίτερη εξειδίκευση μπορεί να εφαρμόσει στην τάξη, βοηθώντας σημαντικά στην αποτελεσματική ένταξη των παιδιών με ειδικές μαθησιακές ανάγκες και ωφελώντας ταυτόχρονα όλους τους μαθητές.
ΕΝΟΤΗΤΑ 7
ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Προσαρμογές διδασκαλίας Φυσικών Επιστημών για μαθητές με Μ.Δ. στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση: Επιλογές εκπαιδευτικών κατά τη διάρκεια και μετά τη συμμετοχή τους σε πρόγραμμα εξειδίκευσης, Βεκύρη Ιωάννα
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚO
Η Ιωάννα Βεκύρη σπούδασε παιδαγωγικά στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ και στη συνέχεια, με υποτροφία του ιδρύματος Fulbright, στο New York University και στο University of Michigan των Η.Π.Α., όπου εκπόνησε τη διδακτορική της διατριβή στην Εκπαιδευτική Τεχνολογία. Οι σπουδές και τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στο σχεδιασμό και στη διδακτική αξιοποίηση συμβατικού και ηλεκτρονικού εκπαιδευτικού υλικού, στη χρήση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση, και στις γνωστικές και κοινωνικές διαστάσεις της μάθησης στις Φυσικές Επιστήμες και τα Μαθηματικά. Έχει συνεργαστεί με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας σε προγράμματα επιμόρφωσης και εξειδίκευσης στις Μαθησιακές Δυσκολίες εστιάζοντας σε θέμα διδασκαλίας Φυσικών Επιστημών.
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Στην εισήγηση αυτή θα παρουσιαστούν τα αποτελέσματα πιλοτικής έρευνας που πραγματοποιήθηκε με ομάδα εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που διδάσκουν Φυσικές Επιστήμες, κατά τη διάρκεια και ένα χρόνο μετά τη συμμετοχή τους σε πρόγραμμα εξειδίκευσης στις Μαθησιακές Δυσκολίες (Μ.Δ.) που υλοποίησε το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Η έρευνα περιλάμβανε την καταγραφή των τεχνικών διδασκαλίας που χρησιμοποίησαν οι εκπαιδευτικοί για να ανταποκριθούν στις ανάγκες μαθητών με Μ.Δ., αφενός στο πλαίσιο της πρακτικής τους άσκησης στη διάρκεια του προγράμματος και αφετέρου στην καθημερινή τους πρακτική μετά τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα. Εξετάστηκαν οι τεχνικές που οι εκπαιδευτικοί εφάρμοσαν με μεγαλύτερη και με μικρότερη συχνότητα, ο βαθμός ενσωμάτωσης νέων τεχνικών διδασκαλίας από τους εκπαιδευτικούς, καθώς και οι δυσκολίες εφαρμογής συγκεκριμένων προσαρμογών διδασκαλίας.
Εποπτικά μέσα διδασκαλίας φυσικής, Γρηγοριάδης Γιάννης
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Γρηγοριάδης Ιωάννης
Μαραθώνος 24,
Κ. Τούμπα
Αριθμ. Τηλεφώνου: 2310-944049
Κιν. Τηλεφώνου: 6972-136022
e-mail: john_grigor@hotmail.com
Πτυχιούχος τμήματος Φυσικής της Σχολής Θετικών Επιστημών. Παραδίδει μαθήματα φυσικής, χημείας και μαθηματικών. Έχει συμμετάσχει σε πολλά συνέδρια και σεμινάρια. Έχει παρουσιάσει και δημοσιεύσει άρθρο"Αϊνστάιν: Η επίδραση της δυσλεξίας στη ζωή και το έργο του” στο Πανελλήνιο Συνέδριο του παιδαγωγικού τμήματος πανεπιστημίου Αθηνών με θέμα "Η συμβολή της Ιστορίας και Φιλοσοφίας των Φυσικών Επιστημών στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών”, Αθήνα
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Θα παρουσιαστούν εποπτικά μέσα, με απλά υλικά, τα οποία βοηθούν στην κατανόηση εννοιών της φυσικής.
ΕΝΟΤΗΤΑ 8
ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Η γλώσσα των μαθηματικών, Van Der Awaeraer Χριστίνα
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο ρόλος των γεωμετρικών αναπαραστάσεων στην απόδειξη αλγεβρικών ταυτοτήτων, Δεληκανλής Παναγιώτης
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Παναγιώτης Δεληκανλής γεννήθηκε στην Άνω Αγγίστα Σερρών το 1954. Το 1979 έλαβε Δίπλωμα Θεατρικών Σπουδών από την Ιδιωτική Δραματική Σχολή Αργυρώς Πατεράκη. Το 1983 έλαβε το πτυχίο του Μαθηματικού τμήματος της Σχολής Θετικών Επιστημών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Το 1994 έλαβε Πτυχίο Βυζαντινής Μουσικής και το 1996 Δίπλωμα Βυζαντινής Μουσικής. Το 1996 διορίστηκε μόνιμος καθηγητής μαθηματικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και από το 1999 διδάσκει στο Μουσικό Σχολείο Σερρών. Το 2005 έλαβε Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης στη «Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών» από το Διαπανεπιστημιακό Μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Πανεπιστημίου Κύπρου. Έχει δημοσιεύσει επιστημονικά άρθρα σε Ελληνικά και διεθνή συνέδρια.
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Ένα χαρακτηριστικό των νοητικών φαινομένων είναι η προθετικότητα, δηλαδή οι νοητικές μας καταστάσεις κατευθύνονται σε κάτι ή αναφέρονται σε κάτι ή ανήκουν σε αντικείμενα και καταστάσεις του επιστητού που διαφέρουν από τις ίδιες. Ο νους λοιπόν έχει την ικανότητα να αναπαριστά. Η αναπαράσταση ως νοητικό σύμβολο ή έννοια αντιπροσωπεύει ένα συγκεκριμένο υλικό σύμβολο. Ιδιαίτερα στα μαθηματικά εξετάζεται η διαδικασία της αναπαράστασης από μια δομή σε μια άλλη, ώστε να γίνεται κατανοητή μια έννοια ή να λύνεται ένα πρόβλημα. Έτσι ο Polya για την επίλυση μαθηματικών προβλημάτων προτείνει «κάνε ένα σχέδιο». Στην προκειμένη εργασία δίνονται παραδείγματα της συμβολής των γεωμετρικών αναπαραστάσεων στην απόδειξη αλγεβρικών ταυτοτήτων.