Δράσεις εκδηλώσεις > Άλλων φορέων Εσωτερικού
Share |

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 22/6/2017 Θεατράκι Νέας Παραλίας 19.00

 

ΕΠΙΣΤΟΛΗ-ΚΑΛΕΣΜΑ ΠΡΟΣ ΓΟΝΕΙΣ

Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες,

την τελευταία επταετία η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης στη χώρα μας, σε όλες τις βαθμίδες της, έχει υποβαθμιστεί. Το πλήγμα που επιχειρείται στην Παιδεία δεν είναι ξεκομμένο από την κατάσταση που βιώνει η χώρα σε όλους τους τομείς και σχετίζεται κυρίως με τα Μνημόνια και την υποχρηματοδότηση. Οι επιπτώσεις είναι γνωστές:
Η χρηματοδότηση στα σχολεία δίνεται πλέον με το σταγονόμετρο και δεν αρκεί ούτε για την κάλυψη των βασικών αναγκών σε γραφική ύλη.
Η ελλιπής ή ευκαιριακή στελέχωση σε ανθρώπινο δυναμικό δημιουργεί μία αβεβαιότητα σε μαθητές και γονείς και διαταράσσει την εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων.
Οι συγχωνεύσεις σχολείων και η αύξηση των μαθητών/ τριων σε κάθε τάξη δεν δίνει τη δυνατότητα για ποιοτική αναβάθμιση της διδασκαλίας και την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών του κάθε παιδιού στο μέγιστο δυνατό βαθμό.
Πολλές εγκαταστάσεις των σχολείων είναι πεπαλαιώμενες και δεν καλύπτουν, σε πολλές περιπτώσεις, ούτε τις βασικές ανάγκες.

Σε αυτό το πλαίσιο, η δημόσια ειδική αγωγή προσπαθεί να επιβιώσει στηριζόμενη κατά κύριο λόγο στους εκπαιδευτικούς που εργάζονται σε όλες τις δομές της. Βιώνει μεγάλη πίεση που δεν βοηθάει, όχι μόνο να κάνει βήματα μπροστά, αλλά την πάει χρόνια πίσω. Θα πρέπει να αναλογιστούμε ότι στον χώρο της ειδικής εκπαίδευσης της Ελλάδας είχαν αλλάξει πολλά τα τελευταία 20 χρόνια. Για παράδειγμα:
Οι αντιλήψεις της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και της κοινωνίας σχετικά με την αναγκαιότητα ένταξης/συμπερίληψης παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο εκπαιδευτικό σύστημα και στην κοινωνική ζωή έχουν βελτιωθεί σημαντικά. 
Τα παιδιά με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες εμφανίστηκαν στη δημόσια σφαίρα.
Κατόπιν σχετικών αιτημάτων των σχολείων αλλά και της πίεσης των γονέων, έχουν σήμερα συσταθεί πολλά περισσότερα Τμήματα Ένταξης σε σχολεία παρέχοντας ένα σωστό επίπεδο στήριξης σε μαθητές/ τριες με αναπηρία ή/ και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Ο ρόλος των Ειδικών Σχολείων έχει αναβαθμιστεί καθώς έχουν κάνει ένα σημαντικό άνοιγμα στην κοινωνία και σε υπόλοιπα σχολεία ενώ καλύπτουν περισσότερο εξειδικευμένα τις εκπαιδευτικές ανάγκες συγκεκριμένων παιδιών με αναπηρίες π.χ. με αυτισμό. 
Οι τάξεις του γενικού σχολείου άνοιξαν για χιλιάδες παιδιά με αναπηρία ή/ και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μέσω του θεσμού της Παράλληλης Στήριξης. 
Όλα τα παραπάνω επιβεβαιώνουν πως τα πράγματα στη δημόσια ειδική αγωγή κινήθηκαν προς μια θετική εξελικτική πορεία, χωρίς ωστόσο να παραγνωρίζουμε τα μελανά σημεία, όπως το μοίρασμα ενός εκπαιδευτικού Παράλληλης Στήριξης σε πολλούς μαθητές.

Δυστυχώς, όμως, αυτό που παραμένει σταθερό και αναλοίωτο στο χρόνο είναι ο συστηματικός εμπαιγμός των ανθρώπων που για 15 συνεχόμενα χρόνια στηρίζουν τις δομές της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Αναφερόμαστε, συγκεκριμένα, στους αποφοίτους των Πανεπιστημιακών Τμημάτων Ειδικής Αγωγής 4ετους φοίτησης (Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και Πανεπιστημίου Μακεδονίας), οι οποίοι ενώ καλύπτουν στη συντριπτική πλειοψηφία αυτές τις δομές εργάζονται μέσα σε μια εργασιακή ανασφάλεια, με λιγότερα δικαιώματα από τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς και στην αβεβαιότητα του αύριο. Οι ειδικοί παιδαγωγοί των δύο μοναδικών πανεπιστημιακών τμημάτων ειδικής αγωγής στην Ελλάδα εργάζονται για 15 χρόνια, "αναπληρώνοντας” τους ίδιους τους τους εαυτούς αλλάζοντας σχολεία, μαθητές, συναδέλφους και περιοχές ανά τη χώρα κάθε χρόνο. Είναι οι εκπαιδευτικοί που προσπάθησαν και κατάφεραν, μαζί με τους υπόλοιπους συναδέλφους τους, να κατοχυρώσουν τα δικαιώματα των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που προσπάθησαν να κάνουν πράξη τις διακηρύξεις για ίσα δικαιώματα και "ένα σχολείο για όλους”. Η επιλογή της ειδικής αγωγής τους δόθηκε από το ίδιο το κράτος μέσω της φοίτησης στα δημόσια πανεπιστημιακά τμήματα ειδικής αγωγής αλλά φαίνεται πως ο αγώνας που έχουν καταβάλει στην εκπαίδευση δεν είναι αρκετός...

Οι δύο νέες τροπολογίες στην Ειδική Αγωγή

Ο εμπαιγμός και η ανασφάλεια, όλα αυτά τα χρόνια, δεν έχει τέλος και έχει φέρει τον συγκεκριμένο κλάδο εκπαιδευτικών σε συλλογική απόγνωση. Τα εμπόδια και τα προβλήματα που έχουν τεθεί κατά καιρούς ήταν πολλά, αλλά φαίνεται πως εξακολουθούν για μια ακόμη φορά. Το σημερινό Υπουργείο Παιδείας, με τον Υπουργό κο Γαβρόγλου, αποφάσισε με μία τροπολογία σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών που ψηφίστηκε τον Απρίλιο του '17 να απαξιώσει τα πτυχία  των αποφοίτων των πανεπιστημιακών τμημάτων ειδικής αγωγής και να θέσει υπό αμφισβήτηση, για μια ακόμη φορά, τα εργασιακά τους δικαιώματα. Ενώ με μία ακόμα τροπολογία που ψηφίστηκε τον Αύγουστο του '16 το Υπουργείο έδειξε πόσο λίγο γνωρίζει το χώρο της ειδικής αγωγής και τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών/τριών της. Οι αλλαγές που δρομολογούνται με τις δύο τροπολογίες δεν αφορούν μονάχα τους εκπαιδευτικούς αλλά σχετίζονται άμεσα με την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης στην Ειδική Αγωγή! 
Συγκεκριμένα, με την τροπολογία του Αυγούστου επετράπη η απόσπαση σε δομές της ειδικής αγωγής εκπαιδευτικών χωρίς σπουδές στην εκπαίδευση των παιδιών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Επετράπη ακόμα η συμπλήρωση ωραρίου στο θεσμό της Παράλληλης Στήριξης από εκπαιδευτικούς χωρίς καμία κατάρτιση σε θέματα ειδικής αγωγής. Μάλιστα η σχετική εγκύκλιος που εκδόθηκε τον Οκτώβριο του 2016 προβλέπει τη στήριξη ενός παιδιού από 4 διαφορετικούς εκπαιδευτικούς (!) για να συμπληρώσουν το ωράριο τους! Οι γονείς γνωρίζετε πολύ καλά την σπουδαιότητα του σωστά καταρτισμένου εκπαιδευτικού Παράλληλης Στήριξης, αλλά και την ανάγκη των παιδιών σας για σταθερά πρόσωπα αναφοράς. Πρόκειται για μια ξεκάθαρα αντιπαιδαγωγική πρακτική που στόχο έχει την εξοικονόμηση "ωραρίων” και οικονομικών πόρων στις πλάτες των ίδιων των μαθητών/ τριών παραβιάζοντας κατάφορα τις εκπαιδευτικές τους ανάγκες και τα δικαιώματα τους. 
Η εφαρμογή της συγκεκριμένης τροπολογίας, του Αυγούστου, έτυχε ευρείας εφαρμογής την τρέχουσα σχολική χρονιά (περίπου 600 τοποθετήσεις εκπαιδευτικών χωρίς σπουδές πανελλαδικά) και δεν γνωρίζουμε τι θα ακολουθήσει την επόμενη σχολική χρονιά. Από τη άλλη μεριά, με την τροπολογία του Απριλίου του '17 το Υπουργείο απαξιώνει τον βασικό τίτλο σπουδών των Πανεπιστημιακών Τμημάτων Ειδικής Αγωγής καθώς ο τίτλος σπουδών παρέχει πλέον μόνο μόρια πρόσληψης και καθιστά αβέβαιο το μέλλον και τη σειρά κατάταξης των εκπαιδευτικών ΕΑΕ στις λίστες των αναπληρωτών. Η δική μας άποψη είναι ότι η κατάρτιση των εκπαιδευτικών είναι και οφείλει να είναι υποχρέωση του Κράτους μέσα από τη δημόσια πανεπιστημιακή εκπαίδευση καθώς μόνο με αυτό τον τρόπο μπορεί να διασφαλίσει την ποιότητα της Παιδείας στη χώρα. Αλλά αυτό δεν συμβαίνει στην ειδική αγωγή καθώς πολλοί συνάδελφοι αναγκάζονται να πληρώσουν πολλές χιλιάδες ευρώ, για να εκπαιδευτούν στην Ειδική Αγωγή... 

Μαζί για να μη γυρίσει η ΕΑΕ πίσω στο χρόνο...

Δεν έχουμε άλλους συμμάχους πέρα από εσάς, τα παιδιά και τους γονείς. Μόνο με τη δική σας ενεργό συμμετοχή μπορούμε να εξασφαλίσουμε τη σωστή λειτουργία των δομών της Ειδικής Αγωγής!  Μόνο με την κοινή μας δράση μπορούμε να διεκδικήσουμε και να διασφαλίσουμε ότι κάθε παιδί θα εκπαιδεύεται με βάση τις ανάγκες τους και όχι με υπεράριθμους εκπαιδευτικούς χωρίς σπουδές στην ΕΑΕ...Πρέπει εδώ και τώρα να διεκδικήσουμε τη σταθερότητα και την ποιότητα της παιδαγωγικής παρέμβασης με τη σταθερή πρόσληψη/διορισμό όλων των αναπληρωτών εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής και όλου του προσωπικού που στηρίζει την ειδική εκπαίδευση στη χώρα μας. Για να τα πετύχουμε όμως όλα αυτά, πρέπει πρώτα να γνωριστούμε, να συζητήσουμε ώστε να δράσουμε όλοι μαζί για την αποκατάσταση της αξιοπρέπειας όλων μας! Για όλα αυτά, σας προσκαλούμε την Πέμπτη 22 Ιούνη 2017 στις 19.00 στο θεατράκι της Νέας Παραλίας σε μια σειρά εκδηλώσεων (συζήτηση, συναυλία, μουσικοχορευτικό δρώμενο με κρουστά για τα παιδιά κ.ά.) με κεντρικό σύνθημα: 
"Μαθητές, γονείς και παιδαγωγοί, γινόμαστε όλοι ορατοί”.
 
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
www.satea.gr        e-mail: info@satea.gr 

Τηλ.Επικοινωνίας για την πόλη της Θεσσαλονίκης: 6997002373 


 

Σχετικά αρχεία:

- Έγγραφο διαμαρτυρίας γονέα σε ΠΥΣΠΕ.doc
- ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΣΕ ΓΟΝΕΙΣ.doc