Αναπτύσσοντας την προσοχή, τον προγραμματισμό και την αυτορρύθμιση»
Εισηγητές μας φέτος είναι η Akhutina Tatiana, Τιμόθεος Παπαδόπουλος, Δημάτης Κώστας, Αθανασοπούλου Λίλιαν, Παντελιάδου Σουζάνα, Μπότσας Γεώργιος, Τρικκαλιώτης Ιωάννης , Θεοδωρίδου Ζωή, Καλαϊτζή Χριστίνα. Θα ακολουθήσουν εξειδικευμένα εργαστήρια από τους εισηγητές.
Περισσότερες πληροφορίες στο www.dyslexia-goneis.gr
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
«Κινητικός συντονισμός και εκτελεστικές λειτουργίες στο σχολείο»
Θεοδωρίδου Ζωή, Καλαϊτζή Χριστίνα
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Δρ Ζωή Θεοδωρίδου, ειδική παιδαγωγός
Σπούδασα ειδική αγωγή στις βασικές και μεταπτυχιακές μου σπουδές. Στη διδακτορική μου διατριβή ερεύνησα τη γεφύρωση των νευροεπιστημών με την εκπαίδευση. Παράλληλα εργαζόμουν σε σχολικές δομές που υποστήριζαν παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.Έχω εκπαιδεύσει επαγγελματίες του χώρου της ειδικής αγωγής σε σεμινάρια,προγράμματα μεταλυκειακής εκπαίδευσης και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η έρευνα μου δημοσιεύεται σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά και παρουσιάζεται σε συνέδρια. Επικεντρώνεται στις νέες προοπτικές που δημιουργούν οι νευροεπιστήμες στην εκπαίδευση των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες. Αυτή τη στιγμή εργάζομαι ως υπεύθυνη του Τμήματος Μαθησιακής Υποστήριξης στην Κλινική ΑΓΙΟΣ ΛΟΥΚΑΣ και διδάσκω στο Π.Μ.Σ. «Νευροεπιστήμη της Εκπαίδευσης» του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Ταυτόχρονα προσφέρω τις υπηρεσίες μου ως επιστημονική συνεργάτης της Δ’ Πανεπιστημιακής Παιδιατρικής Κλινικής στο Νοσοκομείο Παπαγεωργίου.
Βιογραφικό Καλαϊτζή Χριστίνα, φυσικοθεραπεύτρια N.D.T. Tutor, S.I.
Εργάζεται από το 1990 αποκλειστικά με παιδιά με εγκεφαλική παράλυση και αναπτυξιακές αποκλίσεις, με νεογνά και βρέφη. Εργαζόμενη στα ειδικά σχολεία του Νομού Ημαθίας για 3 έτη. Εκπαιδεύτηκε στην Μέθοδο Halliwick "Προγράμματα θεραπείας στο νερό". Μετά από σειρά ετών καθώς συμμετείχε ως εκπαιδεύτρια αποφοίτων φυσικοθεραπευτών για την Μέθοδο παιδιατρικής αποκατάστασης ο Ευρωπαϊκός σύλλογος Δασκάλων Bobath την ανακύρηξαν NDT Tutor to 2008. Συμμετέχει σε σειρά σεμιναρίων στο εσωτερικό και το εξωτερικό της χώρας.
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Αναλογιστείτε μια μέρα στο σχολείο. Σκεφτείτε έστω και μία δραστηριότητα που δεν απαιτεί ανεπτυγμένες κινητικές δεξιότητες. Θα δυσκολευτείτε να βρείτε. Μεγάλος αριθμός παιδιών αντιμετωπίζει δυσκολίες με τον κινητικό συντονισμό. Διαγνωσμένα ή όχι με Διαταραχή Κινητικού Συντονισμού (ή Δυσπραξία), τα παιδιά αυτά βιώνουν μέσα στο σχολικό πλαίσιο δυσκολίες στην κίνηση (π.χ. δεν τα καταφέρνουν στα αθλήματα), στην αυτονομία (π.χ. δεν μπορούν να δέσουν τα κορδόνια τους), στην ακαδημαϊκή επίδοση (π.χ. δεν αποδίδουν καλά σε γραπτές εξετάσεις), στην κοινωνική τους ζωή (π.χ. αποφεύγουν τη συμμετοχή στη γυμναστική, το χορό, κτλ)με σαφείς επιπτώσεις στην ψυχοκοινωνική τους ανάπτυξη (χαμηλή αυτοεκτίμηση, μοναξιά, άγχος). Η σχέση του κινητικού συντονισμού με τις εκτελεστικές λειτουργίες και οι προεκτάσεις της στη σχολική επιτυχία αποτελούν ένα φλέγον επιστημονικό ζήτημα.Η παρούσα ομιλία αποσκοπεί στην αφύπνιση και την εξοικείωση των εκπαιδευτικών,γονέων και λοιπών συμμετεχόντων με τις Διαταραχές του Κινητικού Συντονισμού.Μια τέτοια γνώση θα συμβάλει στη βαθύτερη κατανόηση των εκτελεστικών λειτουργιών και των δυσκολιών τους αλλά και θα ανοίξει νέους δρόμους για την ανάπτυξή τους.
«Ξέρεις, έχω ΔΕΠ-Υ, δυσκολεύομαι να αυτορρυθμιστώ και… Α! κοίτα ένας σκίουρος»
Μπότσας Γεώργιος Σχολικός Σύμβουλος
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Οκ. Μπότσας Γεώργιος είναι σχολικός σύμβουλος στην 1η εκπαιδευτική περιφέρεια δημοτικής εκπαίδευσης της Χαλκιδικής. Είναι διδάκτορας Ειδικής Αγωγής – Μαθησιακών Δυσκολιών του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Η διατριβή του είχε ως θέμα τις μεταγνωστικές –αυτορρυθμιστικές διεργασίες στην αναγνωστική κατανόηση παιδιών με και χωρίς δυσλεξία. Είναι εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής, μετεκπαιδευμένος στην Ειδική Αγωγή. Η μεταπτυχιακή του εργασία στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης είχε ως θέμα τη διδακτική παρέμβαση με υπολογιστές στα μαθηματικά για παιδιά με ΔΕΠ-Υ.
Δίδαξε στο προπτυχιακό και στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας ως διδάσκων Π.Δ. 407/80. Είναι συνεργάτης της Ομοσπονδίας Συλλόγων Γονέων με Παιδιά με Δυσλεξία και Μαθησιακές Δυσκολίες.
Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα σχετίζονται με την ειδική αγωγή και τη συνεκπαίδευση, τη διαφοροποίηση της διδασκαλίας, τη δυσλεξία, τη ΔΕΠ-Υ, τη μεταγνώση και την αυτορρύθμιση, καθώς και τη βοηθητική και προσαρμοσμένη τεχνολογία.
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή που τα τελευταία χρόνια επηρεάζει την καθημερινή διδακτική πρακτική στα ελληνικά σχολεία. Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ, ο αριθμός των οποίων υπολογίζεται από 5% έως 12%, παρουσιάζουν δυσκολίες στην προσοχή και κάποιες φορές αντιμετωπίζουν προβλήματα υπερκινητικότητας και παρορμητικότητας. Η βιβλιογραφία αναγνωρίζει τρεις βασικούς υπο τύπους: έναν κυρίως απρόσεκτο, έναν κυρίως υπερκινητικό και τέλος έναν μεικτό.
Οι σύγχρονες θεωρίες για τη ΔΕΠ-Υ προτείνουν ως κύριους παράγοντες που επηρεάζουν τις δυσκολίες στην προσοχή, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά αυτά με τις εκτελεστικές λειτουργίες και την αυτορρύθμιση. Οι δυσκολίες αυτές εμφανίζονται σε όλα τα περιβάλλοντα στα οποία βρίσκονται τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ,αλλά το σχολείο, ένας χώρος που η προσοχή, η αλληλεπίδραση και τελικά η επιτυχία βασίζονται στις εκτελεστικές λειτουργίες και στην αυτορρύθμιση.
Αν και έχουν δοθεί διάφοροι ορισμοί και πολλοί επιστήμονες θεωρούν πολλές και διαφορετικές διεργασίεςως επιτελικές λειτουργίες θα μπορούσε να πει κανείς πως είναι όλα εκείνα τα βήματα που κάνει κάποιος από την έναρξη έως την επίτευξη ενός στόχου. Αυτορρύθμιση είναι τα μέσα εκείνα που κάποιος μετέρχεται για να διαχειριστεί τον τρόπο που σκέφτεται, που παρακολουθεί μεταγνωστικά την προσπάθειά του, που διαχειρίζεται τα κίνητρα και τα συναισθήματά του, έτσι ώστε να φτάσει στην επίτευξη του στόχου του. Όλα τα παραπάνω δομούν την καθημερινή πρακτική του σχολείου, ιδιαίτερα στο δημοτικό σχολείο. Επομένως τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ, βρίσκονται σε κίνδυνο να αποτύχουν και να αντιμετωπίσουν μαθησιακά,κοινωνικά και άλλα προβλήματα.
Στην εισήγηση συζητούνται όλα αυτά τα ζητήματα και προτείνονται κάποιες στρατηγικές αντιστάθμισης από την πλευρά του σχολείου.
Εκτελεστικές λειτουργίες στη σχολική τάξη: ο ρόλος των συναισθημάτων Ιωάννης Τρικκαλιώτης Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Ιωάννης Τρικκαλιώτης είναι δάσκαλος μετεκπαιδευμένος στην ειδική αγωγή και διδάκτορας Παιδαγωγικής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Είναι πτυχιούχος της Παιδαγωγικής σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης και έχει φοιτήσει στο τμήμα μεταπτυχιακών σπουδών της Παιδαγωγικής Σχολής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, στην κατεύθυνση Σχολική Παιδαγωγική & Νέες Τεχνολογίες. Έχει εργαστεί ως Δάσκαλος στο Δημοτικό Σχολείο, στο πλαίσιο των δομών του Τμήματος Ένταξης και της Παράλληλης Στήριξης, καθώς και σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Σήμερα υπηρετεί ως Σχολικός Σύμβουλος Δημοτικής Εκπαίδευσης.Συμμετέχει ως επιμορφωτής σε επιμορφωτικά προγράμματα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, του Οργανισμού Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών και Πανεπιστημίων. Εργασίες του έχουν ανακοινωθεί σε επιστημονικά συνέδρια στη χώρα μας και στο εξωτερικό. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα εστιάζονται σε θέματα που αφορούν στη διαχείριση σχολικής τάξης, στην ειδική αγωγή και στην υποστηρικτική τεχνολογία.
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Οι εκτελεστικές λειτουργίες (ΕΛ) είναι υψηλούεπιπέδου οργανωτικές και γνωστικές ικανότητες μέσω των οποίων το παιδί έχει τηδυνατότητα ελέγχου και ρύθμισης των σκέψεων και των ενεργειών του καθώς και τονκαθορισμό στόχων και στρατηγικών επίτευξής τους. Επίσης, οι ΕΛ καθορίζουν καιελέγχουν τη μεταβολή της συμπεριφοράς κάτω από νέες συνθήκες και συσχετίζονταιμε τα ακαδημαϊκά επιτεύγματα της σχολικής ηλικίας. Πρόσφατα, το ενδιαφέρον τωνερευνητών έχει εστιαστεί στο κατά πόσο η απόδοση των ΕΛ μπορεί να επηρεαστείαπό συναισθηματικούς παράγοντες δημιουργώντας ενδοατομικές διαφορές με πιθανέςσυνέπειες και στην ακαδημαϊκά επιτεύγματα. Κατά την εκπαιδευτική διαδικασία στησχολική τάξη όλα τα παιδιά βιώνουν συναισθηματικές καταστάσεις (ευχάριστες,ουδέτερες ή δυσάρεστες) τις οποίες καλούνται να διαχειριστούν και ταυτόχρονα ναανταποκριθούν στις απαιτήσεις των μαθησιακών δραστηριοτήτων στις οποίεςεμπλέκονται. Η επίδραση αυτών των καταστάσεων στη επίδοση των παιδιών έχει νακάνει με την ετοιμότητα και τις προσωπικές στρατηγικές του κάθε παιδιού. Θαπαρουσιαστεί έρευνα όπου παιδιά σχολικής ηλικίας εμπλέκονται σε συνθήκηαντιλαμβανόμενης συναισθηματικής μεταβολής (ματαίωση) η οποία προκαλείται απότην εκπαιδευτική διαδικασία και συναισθηματικά ουδέτερη, λίγο πριν την εκτέλεσηέργου ανασταλτικού ελέγχου (antisaccade task). Θα συζητηθούν τααποτελέσματα της έρευνας με προεκτάσεις στη διαχείριση σχολικής τάξης από τοδάσκαλο στην κατεύθυνση του πρόσημου των συναισθημάτων ακαδημαϊκής επίτευξηςπου βιώνουν τα παιδιά κατά τη μαθησιακή διαδικασία.
Λέξεις κλειδιά: εκτελεστικές λειτουργίες, αρνητικόσυναίσθημα, ανασταλτικός έλεγχος, σχολική τάξη.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ
1Ο Εργαστήριο
Το Σχολείο της Προσοχής: Μέθοδος Ανάπτυξης και Αποκατάστασης των Επιτελικών Λειτουργιών για Παιδιά Προσχολικής και Πρώτης Σχολικής Ηλικίας, Κουτσοκλένης Θανάσης
Στο εργαστήριο θα παρουσιαστεί η ελληνική έκδοση της μεθόδου «Το Σχολείο της Προσοχής». Η μέθοδος αυτή βασίζεται στις επιστημονικές θεωρίες του πρωτοπόρου ψυχολόγου και θεμελιωτή της πολιτισμικής-ιστορικής θεωρίας Lev Vygotsky και του στενού του συνεργάτη και κορυφαίου νευροψυχολόγου Alexander Luria. Αποσκοπεί στην αποκατάσταση των μαθησιακών δυσκολιών που προκαλούνται από αδυναμίες στην οργάνωση της προσοχής και στον προγραμματισμό και έλεγχο των εκούσιων δράσεων, δηλαδή από επιτελικές δυσλειτουργίες. Παράλληλα, εισάγει τα παιδιά στην έννοια του αριθμού μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες, ενώ παρέχει πληθώρα ευκαιριών για την εξάσκηση οπτικο-χωρικών και γραφοκινητικών δεξιοτήτων.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Ο Αθανάσιος Κουτσοκλένης είναι ειδικός παιδαγωγός και συνεργάτης του Τμήματος Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών της Κλινικής «ΑΓΙΟΣ ΛΟΥΚΑΣ». Αποφοίτησε από το Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και ολοκλήρωσε μεταπτυχιακές σπουδές (M.A.) με διάκριση στη Συνεκπαίδευση και τις Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες (University of Birmingham).Εκπόνησε διδακτορική διατριβή στην ειδική αγωγή (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας) για την οποία του χορηγήθηκε υποτροφία από το Κοινωφελές Ίδρυμα «Αλέξανδρος Σ.Ωνάσης». Έχει εργαστεί ως δάσκαλος ειδικής αγωγής σε σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και ως ειδικός επιστήμονας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
2Ο Εργαστήριο
Αναγνωστικές Δυσκολίες και Προβλήματα Προσοχής στην Τάξη:
Θέματα Διαφορικής Διάγνωσης, Παπαδόπουλος Τιμόθεος
Τα παιδιά που αποτυγχάνουν στο σχολείο παρά το γεγονός ότι έχουν τυπική νοημοσύνη, επαρκείς εκπαιδευτικές ευκαιρίες και, γενικότερα, ένα περιβάλλον που στηρίζει τις μαθησιακές τους προσπάθειες, αποτελούν τις περιπτώσεις εκείνες που χαρακτηρίζονται από εκπαιδευτικούς και ψυχολόγους ως παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Το εργαστήριο αυτό απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς μαθητών ηλικίας 5-9 ετών, ειδικούς εκπαιδευτικούς και ψυχολόγους (ν = 30) και σκοπεύει στην εκπαίδευσή τους αναφορικά με τη σημασία της αξιοπιστίας και εγκυρότητας της διαγνωστικής διαδικασίας των μαθησιακών δυσκολιών. Η διαδικασία της αξιολόγησης χρειάζεται να βασίζεται στην εφαρμογή διαφορετικών επιπέδων ανάλυσης τα οποία αφορούν την ανίχνευση και τη διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών, ως προστάδια της παρέμβασης. Το εργαστήριο θα εστιαστεί στη χρήση διαφορετικών εργαλείων, όπως κλιμάκων ελέγχου συμπεριφοράς, ψυχομετρικών έργων και έργων επίδοσης τα οποία εξυπηρετούν διαφορετικούς σκοπούς αξιολόγησης. Η χρήση τέτοιων εργαλείων για να είναι περιεκτική πρέπει να στηρίζεται σε συγκεκριμένη θεωρία και να έχει ξεκάθαρους στόχους. Αυτοί θα εξηγηθούν στη συνάντηση.
3οΕργαστήριo
Εκπαιδευτικής παρέμβασης
Μπότσας Γεώργιος – Τρικκαλιώτης Ιωάννης
Θα παρουσιαστούν στρατηγικές διαχείρισης των προβλημάτων προσοχής,παρορμητικότητας, εκτελεστικών λειτουργιών και αυτορρύθμισης, στην καθημερινή διδακτική πράξη για παιδιά με ΔΕΠ-Υ.
Οι παρεμβάσεις που προτείνονται και συζητούνται έχουν αποκλειστικά και μόνο εκπαιδευτικό προσανατολισμό και κινούνται στον άξονα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, στο πλαίσιο της συνεκπαίδευσης. Η συνεργασία τυπικής τάξης,τμήματος ένταξης, παράλληλης στήριξης με το σπίτι, την οικογένεια και τους επαγγελματίες που υποστηρίζουν εκτός σχολείου τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ, θεωρούνται δομικά στοιχεία της παρέμβασης.
4ο Εργαστήριο
«Βελτιώνοντας τις εκτελεστικές λειτουργίες μέσα από τη στάση και την κίνηση»
Θεοδωρίδου Ζωή – Καλαϊτζή Χριστίνα
Γιατί του πέφτουν τα μολύβια; Γιατί κουνιέται την ώρα του μαθήματος; Γιατί ξαπλώνει πάνω στο θρανίο και μοιάζει να βαριέται;Γιατί δε θέλει να κάνει γυμναστική; Γιατί κουράζεται εύκολα;
Το εργαστήριο θα επικεντρωθεί στην απάντηση επίμονων και διαχρονικών ερωτημάτων που τίθενται από γονείς και ειδικούς και θα επιχειρήσει να προσεγγίσει τη βελτίωση των εκτελεστικών λειτουργιών μέσα από την ενίσχυση του κινητικού συντονισμού και του στασικού ελέγχου. Οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να δουν τις συμπεριφορές των παιδιών και μαθητών τους μέσα από ένα άλλο πρίσμα με τη βοήθεια οπτικοακουστικού υλικού και να γνωρίσουν μία πληθώρα πρακτικών στρατηγικών που μπορούν να εφαρμοστούν στην τάξη, στο μάθημα της γυμναστικής αλλά και στην ώρα της μελέτης στο σπίτι. Στη συνέχεια, οι συμμετέχοντες θα κληθούν να αντιληφθούν βιωματικά την κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα παιδιά. Τέλος, θα ακολουθήσει επίδειξη και πρακτική εφαρμογή ασκήσεων, οι οποίες θα δώσουν ιδέες για τη βελτίωση των εκτελεστικών λειτουργιών μέσα από τη στάση και την κίνηση. Θα δοθεί χρόνος για να απαντηθούν οι απορίες των συμμετεχόντων και να συζητηθούν πραγματικές περιπτώσεις.