Χαρακτηριστικά Παρεμβάσεις > Χαρακτηριστικά > Ενήλικοι
Share |

Χαρακτηριστικά ειδικών μαθησιακών δυσκολιών στην ενήλικη ζωή



ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΚΑΙ ΔΥΣΛΕΞΙΑ ΣΤΗΝ ΕΝΗΛΙΚΗ ΖΩΗ
Melanie Jamenson
ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
  1. ΝΑ ΞΕΡΕΤΕ- αυτοί τα άτομα με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες ή και δυσλεξία, γενικά λειτουργούν στη μέγιστη εγρήγορση και έτσι εξοντώνονται πολύ γρήγορα. 
  2. Τα άτομα με δυσλεξία, είναι πολύ ευάλωτα στο στρες. Όταν είναι στρεσαρισμένοι, οι στρατηγικές τους σταματούν να λειτουργούν. Ασκήσεις χαλάρωσης μπορούν να βοηθήσουν πολύ. 
  3. Υπάρχει μια ανεξήγητη αλληλουχία καλών και κακών ημερών, που είναι και ένα χαρακτηριστικό της δυσλεξίας.– εάν δεν υπάρχουν διαλείμματα, τότε η όλη κατάσταση είναι εξαιρετικά στρεσογόνα για όλους τους εμπλεκόμενους
  4. Έχουν ιδιαίτερη αδυναμία στην δυνατή ανάγνωση.
  5. Έχουν αυξημένο άγχος σε καταστάσεις μεγάλης αναμονής
  6. Βρίσκονται σε αίθουσα γεμάτη άγνωστους και σε μη φιλικό περιβάλλον
  7. Δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν περίπλοκες ομιλίες από δικαστικούς λειτουργούς
  8. Δυσκολεύονται να διατηρήσουν την προσοχή και την εστίαση τους
  9. Έχουν αισθητηριακή υπερφόρτωση  από έντονα φώτα και ήχους
  10. Έχουν ανικανότητα να δώσουν ακριβής απαντήσεις σχετικά με μέρες, ώρες, τοποθεσίες και ονόματα
  11. Έχουν δυσκολία στο να παρέχουν ακριβή πληροφορία σχετικά με ακολουθία ενεργειών
  12.  Δυσκολεύονται να βρουν άκρη σε δικαστικά έγγραφα

Όταν οι δυσλεκτικοί δεν λάβουν την κατάλληλη βοήθεια τα πρώτα σχολικά χρόνια, μπορεί να οδηγηθούν: 
  • φτωχό αλφαβητισμό και αριθμητικές δεξιότητες
  • έλλειψη αυτοπεποίθησης και χαμηλή αυτοεκτίμηση
  • βαριούνται εύκολα, είναι ανικανοποίητοι
  • άγχος και θυμός
  • προβλήματα συμπεριφοράς
  • κοπάνες ή αποκλεισμός από το σχολείο 
  • χαμηλές επαγγελματικές προσδοκίες
  • ...όλα αυτά δημιουργούν ένα πλαίσιο προσβλητικό.”

Η συμπεριφορά ατόμων με δυσλεξία μπορεί να εγείρει λανθασμένες εντυπώσεις γιατί:
  • ασυνέπειες  μπορεί να εκληφθούν σαν ψεύδη
  • αδυναμία να πιάσουν το νόημα της ερώτησης / το να λείπει τμήμα της ερώτησης μοιάζει να είναι δύσκολο να εντοπιστεί
  • διστακτικότητα μπορεί να υπονοεί ότι «αμφιβάλει για τα στοιχεία»
  • έλλειψη  βλεμματικής επαφής μπορεί να παρερμηνευτεί ως «αναλήθεια»
  • μια αντίδραση στο στρες μπορεί παρερμηνευτεί ως «επιθετικότητα» 


Η ΔΥΣΛΕΞΙΑ ΣΤΗΝ ΕΝΗΛΙΚΗ ΖΩΗ  
Μάρω Δόικου-Αυλίδου
ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ 
ΚΑΙ ΣΤΟ ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ
  • χαμηλές επιδόσεις στην ανάγνωση, στην
  • ορθογραφημένη γραφή
  • ταχύτητα ανάγνωσης και γραφής
  • δυσκολίες στους μαθηματικούς υπολογισμούς.
  • δυσκολίες στην οπτική και λεκτική μνήμη 
  • δυσκολίες στη συσχέτιση οπτικών και ακουστικών ερεθισμάτων
  • δυσκολίες στην ανάπτυξη του λεξιλογίου
  • δυσκολίες στην οργάνωση των ιδεών τους 
  • δυσκολίες στον προσανατολισμό στο      
  • χώρο

ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΣΙΑΚΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ
  • Προσωπικότητα-συναισθηματική κατάσταση
  • χαμηλή αυτοεκτίμηση και μειωμένη αυτοπεποίθηση
  • αρνητική εικόνα για τον εαυτό 
  • άγχος 
  • απόκρυψη της μαθησιακής δυσκολία 
  • έντονη εξάρτηση από τους οικείους τους
  • καταθλιπτικά συμπτώματα - χαμηλή αυτοεκτίμηση 
Κοινωνικός τομέας
Επιδεικνύουν ανωριμότητα
Δυσκολεύονται να κάνουν τις κατάλληλες επιλογές
Δυσκολεύονται να πάρουν αποφάσεις
Εμφανίζουν παρορμητικότητα, εγωκεντρισμό ή νευρικότητα
χαμηλή ανοχή στη ματαίωση 
Αισθάνονται διαφορετικοί και έχουν δυσκολία στις κοινωνικές επαφές
Έχουν λίγους φίλους και αισθάνονται "κοινωνικά αδέξιοι"
Αισθάνονται ότι οι άλλοι δεν τους καταλαβαίνουν 

Επαγγελματικός τομέας
Συχνά απασχολούνται σε χαμηλόμισθες θέσεις 
ανήκουν σε χαμηλότερα κοινωνικο-οικονομικά στρώματα 
αποφυγή απασχόλησης σε συγκεκριμένες εργασίες
απόκρυψη δυσκολιών

ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΕΞΕΛΙΚΤΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ ΤΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Έγκαιρος εντοπισμός των μαθησιακών δυσκολιών και παρέμβαση
- κατανόηση της φύσης και της αιτίας των δυσχερειών 
- αξιολόγηση των επιμέρους δυσκολιών
- σχεδιασμός και εφαρμογή του κατάλληλου εκπαιδευτικού προγράμματος
- ευαισθητοποίηση γονέων 
- η διαδικασία της διάγνωσης των μαθησιακών δυσκολιών,   μπορεί να αποτελέσει μια τραυματική εμπειρία.
Συνδυασμός ακαδημαϊκής και ψυχολογικής στήριξης
Ανάδειξη των ικανοτήτων και «ταλέντων» των ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες
Στήριξη από την οικογένεια
- «αναπλήρωση»:
 → ανάπτυξη στρατηγικών  για να ξεπεράσει τις αδυναμίες του, 
 → διαχείριση των συνεπειών του στιγματισμού και των συναισθημάτων αποτυχίας 
Ψυχοκοινωνική στήριξη στο σχολείο
Ευκαιρίες απασχόλησης